מהי פשיטת רגל

תוכן עניינים

מהי פשיטת רגל

 

לעתים עסקים נקלעים לחובות, אולי מתוצאה של התנהלות חסרת אחריות או אולי פשוט ביש מזל, זה יכול לקרות לכל בעל עסק. ישנם מצבים בהם החובות פשוט יוצאים משליטה, כלומר מגיעים לחובות כל כך גדולים אשר מתנפחים עוד ועוד. אלו הן החובות אשר מביאות איתן פתיחת תיקים בהוצאה לפועל, עיקולים וסנקציות שונות אשר הופכות את החיים לבלתי אפשריים וקשה אפילו לדמיין את האפשרות של יציאה מהחובות. אחת האפשרויות אשר עומדות בפני עסקים במצבים שכאלו הוא הגשת בקשה להכרזה כפושט רגל. אך מהי בעצם פשיטת רגל, מהי המשמעות שלה וכיצד זה יכול לעזור לכם לצאת מהחובות ולהתחיל את החיים מחדש?

 

פשיטת רגל היא הליך משפטי אותו ניתן להחיל על יחידים בעלי חוב (לא על חברה בע״מ). ההליך נועד לתת הגנה לבעל החוב מפני הנושים על מנת לתת לו את ההזדמנות להשתקם ולשלם את חובותיו. לפשיטת רגל יש יתרונות וחסרונות, הן מנקודת המבט של הנושים והן מנקודת המבט של החייב.

 

היתרונות מבחינתו של החייב הוא ההגנה מפני הנושים ותיקי ההוצאה לפועל שהם כסנקציות ההופכות את החיים לבלתי אפשריים ורק מקשות על היכולת של בעל החוב לעבוד ולהתחיל לשלם את חובותיו; במקרים מסויימים ניתן לקבל צו הפטר שמשמעותו הוא מחיקת חובות חלקית ואף מלאה.  אך מצד שני השליטה על הכנסים עוברת לניהולו של נאמן המופקד על מכירתם על מנת לשלם את החובות. מנקודת המבט של הנושים, סביר להניח שזוהי הדרך היחידה שבה יוכלו לקבל משהו בחזרה.

 

פשיטת רגל – הסדרת חובות באמצעות בית המשפט

בעצם המשמעות של פשיטת רגל היא שהסדרת החובות נעשית על ידי בית המשפט. בית המשפט מבצע הערכה כללית של מצבו הכלכלי של החייב, הערכה הלוקחת את כל כל הנכסים שיש לו וההכנסה השוטפת אל מול החובות ותוך כדי התחשבות בהוצאותיו הקבועות. על סמך ניתוח כלכלי זה בית המשפט יקבע הסדר חובות הכולל מימוש נכסים ותשלומים חודשים של החייב בהתאם ליכולתו.


פשיטת רגל מתנהלת בבית המשפט המחוז; כאשר אדם מגיש בקשה זו הוא כבר נמצא במצב של חובות גדולים, תיקי הוצאה לפועל וסנקציות שונות.  לאחר הגשת הבקשה על בית המשפט לקבל את ההחלטה האם להוציא צו כינוס, אך שימו לב כי צו כינוס הוא עדייו אינו הכרה במעמד של פושט רגל.  צו כינוס בעצם עוצר את כל ההליכים המשפטיים העומדים כנגד החייב וזה מתייחס גם להוצאה לפועל. במקביל להוצאת צו כינוס נכנסות לתוקף גם הגבלות שונות על החייב, כמו למשל איסור יציאה מהארץ והגבלות נוספות אשר נועדו למנוע מהחייב להמשיך לצבור חובות, לברוח או להבריח נכסים לחו״ל. השלב הבא הוא הכרזה על פשיטת רגל הכוללת איסוף נכסים, מימושם והחזרת החובות לנושים על פי סדרי העדיפויות המוגדרים בחוק.

עורכת דין משלבת ידיים
כאן בשבילכם לכל שאלה​

מוזמנים לשאול וליצור קשר בחינם בכל נושא שעולה לכם לראש.
אחזור אליכם בהקדם עם תשובה ברורה ומפורטת.

מאמרים נוספים
איך להגיע לשיקום כלכלי תוך שנה בלבד?

הגעה לשפל כלכלי יכולה לקרות לכל אדם ועשויה להתרחש בכל משפחה. במצבים הללו, הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא ההליך המשפטי והפיננסי שאמור לסייע למי